Jak změnit kameru?


    K sepsání tohoto návodu jsem se dostal díky tomu, že na stránky často chodí lidé, kteří se zajímají o to jak se dá při stavbě trati změnit kamera. Vůbec se jim nedivím. Některé části tratí totiž změnu kamery přímo vyžadují, protože jinak je jízda velice nepohodlná. Pojďme se tedy krok po kroku podívat jak na to. Snažil jsem se návod sepsat tak aby byl co nejjednodušší a co nejsnáze pochopitelný. Pokud jste v TMNF zběhlí, bude se vám možná zdát až trochu polopatický, nicméně doufám, že hlavně nováčci ho ocení.
A ještě poslední dodatek. Návod je prakticky úplně stejný jak na TMN (TrackMania Nations) tak i na novou verzi - TMNF (TrackMania Nations Forever)

1. krok - Začátek bude velice jednoduchý. Postavte si trať :-). Já jsem pro ukázkové účely vytvořil velice jednoduchý tvar.

2. krok - Když máte trať vytvořenou a víte, že jste schopni ji dokončit, klikněte levým tlačítkem na ikonku kamery.

3. krok - Otevře se Vám nabídka, ve které vyberete položku Záznam ducha pro MediaTracker.

4. krok - Jakmile klinete na tlačítko Záznam ducha pro MediaTracker, hra Vás přepne do vašeho auta a vy se pokusíte svou trať dojet. Během Vaší jízdy si hra zaznamenává kudy projíždíte, což potom využije při změnách kamery. Jakmile projedete cílem, klikněte na tlačítko Konec nahrávání ducha.

5. krok - Kliknutím na Konec nahrávání ducha se dostanete zpět do editoru. Teď už hra ví, kudy vede trať, takže už zbývá jen jí říct, kde se má jak změnit kamera. Klikněte tedy na ikonku kamery, tak jako jste to dělali u kroku 2.

6. krok - Vyskočí Vám tabulka, kterou už znáte. Tentokráte ale z nabídky vyberete tlačítko Hra - Upravit.

7. krok - Tím Vás hra přepne do speciálního editačního módu, kde je metoda pohybu řešená docela zvláštně. Do stran se posunujete klasicky pomocí šipek doleva - doprava. Tlačítka dopředu, dozadu slouží k zoomování. Při zmáčknutém levém tlačítku myši s kamerou otáčíte a scrollovacím tlačítkem zvedáte, nebo snižujete svůj kurzor.
Teď si vyberete, na kterém místě chcete mít takzvaný spínač. Spínač je bod na trati, který při hře není vidět, ale při jeho projetí se něco změní - například kamera. Dejme tomu, že já jsme si vybral, že chci aby se kamera změnila před vjezdem do zatáčky. Levým tlačítkem proto kliknu na čtverec, kam chci spínač umístit.
Pokud chcete mít stejnou vlastnost na více místech, můžete do trati umístit více spínačů, které budou mít totožné vlastnosti.

8. krok - Jde nám to velice dobře od ruky, že? Hra už ví, kde se má něco stát. Teď už zbývá říct jí, co přesně se má v tom místě stát. Tak jdeme na to. Klikneme na tlačítko krychle, které je třetí zleva.

9. krok - Po kliknutí na krychli se přepneme do dalšího pohledu. Je to pohled z okamžiku, kdy naše auto vjíždí na spínač. Teď klikneme na tlačítko, které připomíná papír s ohnutým okrajem (je 4. zleva)

10. krok - Tady už konečně zvolíme, že chceme aby se v tomhle místě změnila kamera. Klikneme proto na tlačítko Závodní kamera
Jak jistě vidíte, k dispozici máte mnoho dalších změn, které můžete spínači přiřadit. Nebudu je všechny popisovat, pokud máte zájem, klidně si je vyzkoušejte sami. Není to nic těžkého. Ovládání je vpravdě intuitivní.

11. krok - Tady si nastavíme všechny potřebné údaje pro námi zvolenou změnu kamery. Jelikož nastavení je to hlavní, projdeme si ho společně krok po kroku.
Podmínka - Tady si navolíte při jaké podmínce se má spínač spustit. Navolit si zde můžete například při jaké minimální nebo maximální rychlosti se má spínač spustit a tak podobně. Já osobně tuhle položku nevyužívám a vždy ji nechávám na defaultním nastavení Žádný. Znamená to, že se spínač spustí pokaždé při projetí.
Začátek - Má velice jednoduchý výklad. Zadáním si určíte jak dlouho pro projetí přes spínač se má kamera změnit. Protože nám jde o to aby se změnila hned, necháme základní nastavení 0:00:00.
Konec - Je také jednoduchý. S jeho pomocí si nastavíme jak dlouho má efekt trvat.
P.S. tady bych doporučil drobný fígl. Vždycky nastavuju aby změněná kamery trvala velmi dlouho - třeba 3 hodiny. Na místo, kde chci aby se kamera vrátila zpět do normálu, vložím další spínač, kterému nastavím kameru jako Normal ale trvání je jen setina sekundy. Mám tak přesně ohraničené místo, kde bude kamera změněná. Hodně se tahle "vychytávka" hodí například u wallridů a jiných akrobatických míst, kde je potřeba přesně odlišit, kde bude jít jezdec jakou kameru.
Kamera - Asi taky nepotřebuje komentář. Tohle je asi nejdůležitější tlačítko ze všech. S jeho pomocí vyberte typ kamery, který se má pro projetí spínače spustit.
Objekt - vybírá místo, na které se podmínka váže. osobně tuhle možnost nevyužívám.

12. krok - máme nastavené všechno potřebné. Trať si můžeme uložit a z editačního panelu do klasického editoru se dostaneme kliknutím na tlačítko, které vypadá jako šipka. Je úplně nahoře a úplně vlevo.

13. krok - Tramtadadá! Podařilo se. Vytvořili jste svůj první spínač na změnu kamery. Teď už zbývá jen kliknout na tlačítko se startovní vlajkou a vyzkoušet si jak dobrou práci jste odvedli.

     Doufám, že se Vám návod líbil a že jste si z něj něco odnesli. Všechno to nastavování Vám určitě přejde rychle do krve a brzy začnete i experimentovat. Třeba nejen s kamerou, ale i s dalšími efekty. TMN i TMNF jich nabízejí bezpočet.
Závěrem bych Vám chtěl popřát hodně tvůrčích myšlenek, experimentátorského ducha a dobrou rozvahu při stavbě nových tratí. A nezapomínejte na základní pravidlo, že někdy méně znamená více.